3 pohár narancslé

Sikeresen gátolja az egészségtelen, zsíros, cukros ételek okozta érkárosodást. A laboratóriumi vizsgálatok eredményeit az American Journal of Clinical Nutrition közölte. Az érelmeszesedés különös, lassú gyulladásos folyamat, melynek következményei, az infarktus és az agyvérzés foglalja el a halálozási statisztika első helyét.
Paresh Dandona és munkacsoportja már évek óta a táplálkozás és az érelmeszesedéses folyamat összefüggéseit tanulmányozza. Kutatásukban a vizsgálati alanyok narancslevet kaptak az erősen zsíros és sok szénhidrátot tartalmazó ételhez.
Mindegyik vizsgálati csoportban tíz résztvevő volt. Valamennyien elfogyasztották ugyanazt a 900 kilokalóriának megfelelő, sok telített zsírt és szénhidrátot tartalmazó ételt. A vizsgálati alanyok egyik alkalommal ehhez vizet ittak, másik étkezéshez 300 kilokalóriányi cukros vizet, harmadik esetben pedig ugyancsak 300 kilokalóriának megfelelő narancslét - ez általában három pohár narancslé volt.
Az egészséges felnőttektől az étkezés előtt egy órával, illetve öt órával később vettek vért különböző laboratóriumi vizsgálatokra. Jelentős mennyiségben megjelentek az érelmeszesedéses gyulladás folyamatára jellemző molekulák azoknak a vérében, akik vizet vagy cukros vizet ittak a zsíros és sok szénhidrátot tartalmazó ennivalóhoz.
Ezzel szemben a hárompohárnyi narancslé megivása teljes mértékben kivédte a kóros laboratóriumi változásokat a nehéz ételek elfogyasztást követően. Azoknak a kóros, sok magvú sejteknek a megjelenése is elmaradt, melyek a zsíros, cukros étel hatására a vérben megjelentek. A kutatók szerint a narancslé ereket védő hatása a friss gyümölcsökben lévő flavonoidoknak köszönhető.